Liberty Ship to nazwa nadana statkom typu EC2 zaprojektowanym przez Komisję Morską Stanów Zjednoczonych podczas II wojny światowej w ramach “programu przyspieszonej budowy statków”. W latach 1941-1945 osiemnaście amerykańskich stoczni zbudowało aż 2710 sztuk tych ustandaryzowanych okrętów.
Uproszczona konstrukcja dała dużą przewagę w postaci bardzo krótkiego czasu montażu. Wiele okrętów Liberty miało jednak poważne wady konstrukcyjne i wiele słabych punktów. Często skutkowało to nawet nieoczekiwanymi pęknięciami kadłuba.
Film:
Jak statki transportowe pomogły wygrać drugą wojnę światową : historia statków Liberty.
SS Kalliopi (wcześniej Robert Dale Owen)
Po II wojnie światowej wielu greckich armatorów kupowało statki towarowe z amerykańskich nadwyżek wojennych. Robert Dale Owen był jednym z takich statków. W 1946 roku firma Panagos D. Pateras kupiła ten emerytowany statek Liberty i nadała mu nową nazwę pochodzącą z mitologii greckiej – Kalliopi.
Po ponad roku swojej nowej służby, SS Kalliopi wyruszył w swój ostatni rejs z Charleston w Południowej Karolinie (USA) do Rijeki (Chorwacja). W tym okresie trasa przez kanał Vela Vrata (Chorwacja) wciąż nie była w pełni rozminowana po wojnie…
Wczesnym rankiem 20 grudnia 1947 r. załoga SS Kalliopi usłyszała i poczuła eksplozję gdzieś pośrodku kadłuba statku. Była to mina, która rozerwała kadłub i spowodowała zatonięcie jednostki. Dzięki szybkiej ewakuacji prawie wszyscy członkowie załogi przeżyli. Według zapisów, jedna osoba, która w momencie eksplozji znajdowała się w maszynowni, tragicznie straciła życie.
Wrak SS Kalliopi jest przełamany na trzy części. Środkowa część z nadbudówką, kominem i maszynownią leży na bakburcie burcie na głębokości maksymalnej 62 m. Powierzchnia sterburty zaczyna się na głębokości 42m. Część dziobowa leży do góry dnem około 20 m od śródokręcia wraku. Część rufowa znajduje się w większej odległości od reszty i nie jest popularną destynacją nurkową.
Poniższe zdjęcia zostały zrobione podczas nurkowań w ramach projektu w czerwcu 2022 r. Skupiliśmy się na udokumentowaniu głównego mostku (sterówki) i pomieszczeń za mostkiem. Udało nam się zidentyfikować kilka ciekawych szczegółów z kabiny nawigacyjnej i kabiny kapitana.
Zdjęcia wykonal: Adam Jaworski, Alana Dempsey, Bartek Trzciński.
A-M Bresser, Adam Jaworski, Alana Dempsey, Bartek Trzcinski, John Zwoferink, Joost van Mil, JP Bresser, Mario Arena, Maurizio Grbac, Piotr Berlinski, Richard Hakse, Sven Nelles, Tom Nicolaes
JP Bresser, Maurizio Grbac