gue project kalliopi 2022

Statki Liberty

Liberty Ship to nazwa nadana statkom typu EC2 zaprojektowanym przez Komisję Morską Stanów Zjednoczonych podczas II wojny światowej w ramach programu przyspieszonej budowy statków. W latach 1941-1945 osiemnaście amerykańskich stoczni zbudowało aż 2710 sztuk tych ustandaryzowanych okrętów.

Uproszczona konstrukcja dała dużą przewagę w postaci bardzo krótkiego czasu montażu. Wiele okrętów Liberty miało jednak poważne wady konstrukcyjne i wiele słabych punktów. Często skutkowało to nawet nieoczekiwanymi pęknięciami kadłuba.

Zobacz więcej na tym filmie: https://www.youtube.com/watch?v=8qDxqBvK3NA

GUE KALLIOPI PROJECT 2022

Robert Dale Owen (SS Kalliopi)

  • Klasa: Liberty EC2-S-C1 class
  • Napęd: parowy
  • Data ukończenia: 1943
  • Tonaż: 7176 BRT
  • Wymiary: 134.4 x 17.4 x 11.3 m
  • Materiał: stal
  • Silnik: 1 silnik parowy z potrójnym rozprężaniem, pojedynczy wał, 1 śruba
  • Uzbrojenie: brak
  • Moc: 339 KM
  • Maksymalna prędkość: 11 węzłów

Źródło: https://wrecksite.eu/wreck.aspx?187549

Po II wojnie światowej wielu greckich armatorów kupowało statki towarowe z amerykańskich nadwyżek wojennych. Robert Dale Owen był jednym z takich statków. W 1946 roku firma Panagos D. Pateras kupiła ten emerytowany statek Liberty i nadała mu nową nazwę pochodzącą z mitologii greckiej – Kalliopi.

Po ponad roku swojej nowej służby, SS Kalliopi wyruszył w swój ostatni rejs z Charleston w Południowej Karolinie (USA) do Rijeki (Chorwacja). W tym okresie trasa przez kanał Vela Vrata (Chorwacja) wciąż nie była w pełni rozminowana po wojnie…

Wczesnym rankiem 20 grudnia 1947 r. załoga SS Kalliopi usłyszała i poczuła eksplozję gdzieś pośrodku kadłuba statku. Była to mina, która rozerwała kadłub i spowodowała zatonięcie jednostki. Dzięki szybkiej ewakuacji prawie wszyscy członkowie załogi przeżyli. Według zapisów, jedna osoba, która w momencie eksplozji znajdowała się w maszynowni, tragicznie straciła życie.

NURKOWANIE NA SS KALLIOPI

Wrak SS Kalliopi jest przełamany na trzy części. Środkowa część z nadbudówką, kominem i maszynownią leży na bakburcie burcie na głębokości maksymalnej 62 m. Powierzchnia sterburty zaczyna się na głębokości 42m. Część dziobowa leży do góry dnem około 20 m od śródokręcia wraku. Część rufowa znajduje się w większej odległości od reszty i nie jest popularną destynacją nurkową.

Poniższe zdjęcia zostały zrobione podczas nurkowań w ramach projektu w czerwcu 2022 r. Skupiliśmy się na udokumentowaniu głównego mostku (sterówki) i pomieszczeń za mostkiem. Udało nam się zidentyfikować kilka ciekawych szczegółów z kabiny nawigacyjnej i kabiny kapitana.

Serdeczne podziękowania dla nurków, którzy umożliwili wykonanie tych zdjęć: Adam Jaworski, Alana Dempsey, Bartek Trzciński.

Zespół GUE Kalliopi Project 2022:

A-M Bresser

Adam Jaworski

Alana Dempsey

Bartek Trzcinski

John Zwoferink

Joost van Mil

JP Bresser

Mario Arena

Maurizio Grbac

Piotr Berlinski

Richard Hakse

Sven Nelles

Tom Nicolaes

Celem projektu było udokumentowanie elementów wraku statku klasy Liberty – SS Kalliopi
(dawna nazwa: Robert Dale Owen).

Miejsce: Przesmyk Vela Vrata , Adriatyk, Chorwacja

Koordynatorzy projektu 2022: JP Bresser i Maurizio Grbac
Logistyka: krnicadive.com